راهنمای خرید

لپ تاپ دست دوم را چگونه بررسی کنیم

خرید لپ تاپ دست دوم

آیا تا به حال به فکر خرید لپ تاپ دست دوم بوده اید؟ با توجه به افزایش قیمت ها و نوساناتی که در وضعیت بازار وجود دارد، بسیاري از کاربران قدرت خرید لپ تاپ نو را نداشته و به خرید لپ تاپ های کارکرده، اصطلاحا استوک روی آورده اند که می تواند گزینه ی مناسبی در این زمینه باشد.

اولین اقدامی که هنگام خرید لپ تاپ دست دوم باید انجام دهید بررسی نیاز خود است که کار چندان سختی نمیباشد، شما باید نسبت به نیاز شخصی خود انتخاب و خرید داشته باشید. خرید لپ تاپ دست دوم مشکلات و ریسک های خودش را به همراه دارد. البته نیاز به نگرانی نیست چون با افزایش دانش فنی خود و دانستن چندین ترفند که در ادامه به آن می پردازیم می توانید خرید موفقی را تجربه کنید.

* به ظاهر و صفحه نمایش لپ تاپ توجه کنید.

مهم ترین و راحت ترین ترفند راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم، بررسی بدنه و وضعیت فیزیکی آن است. اطمینان حاصل کنید که سیستم بدون هیچ خط و خش ظاهری، ترک، شکستگی و رنگ پریدگی باشد. برای اطمینان از سالم بودن صفحه نمایش دقت فرمایید که همه ی صفحه باید یک رنگ و یک دست باشد. زیرا تمیز و سالم بودن یک دستگاه در واقع نشان دهنده سالم بودن سایر بخش های این دستگاه نیز است.

* باتری و شارژر را بررسی کنید.

عمر باقی مانده باتری نیز یک نکته مهم است که اگر ایرادی به همراه داشته باشد فرآیند کاری با مشکل مواجه خواهد شد البته اگر باتری لپ تاپ دست دوم شما بتواند در شرایط عادی ۲ الی ۳ ساعت یا بیشتر دوام بیاورد مناسب است. برای تست این قسمت باید لپ تاپ را روشن کنید و میزان سلامت باتری را چک کنید. به خاطر داشته باشید که با متصل کردن به برق، دو آیتم گفته شده را می توانید تست کنید.

* پورت های ورودی و خروجی را چک کنید.

موضوع دیگری که هنگام خرید لپ تاپ دست دوم باید به آن بپردازید، بررسی پورت های Input و Output است. این قسمت شامل بررسی همه سوکت ها، فیش ها، پورت شبکه LAN، اتصالات وایرلس wireless و پورت های USB می شود. اگر این پورت ها به صورت مستقیم به مادربورد متصل شده باشند و دچار خرابی شوند، هزینه تعویض آن ها به شدت بالا خواهد بود پس اصلا عجله نکنید و همه را سر فرصت بررسی کنید.

* مشخصات فنی لپ تاپ دست دوم را بررسی کنید.

مشخصات فنی شامل بررسی پرزانده، کارت گرافیک، رم و حافظه لپ تاپ مورد نظر است. می توانید با تکنیک های مختلفی آن ها را بررسی نمایید.

روش اول از منوی Task Manager وارد تب Performance شوید. در این بخش میتوانید مشخصات کامل (CPU) پردازنده گرافیک و تمامی موارد خواسته شده را مشاهده کنید.

* به سال تولید آن دقت کنید.

هر دستگاه الکتریکی و مکانیکی یک عمر مفیدی دارد که بعد از گذشت این مدت کارآیی آن پایین می آید. لپ تاپ هم بعد از گذشت چند سال دچار کندی و معیوب شدن قطعات می شود. پس دقت کنید عمر لپ تاپ دست دوم شما بیشتر از ۵ سال نباشد و این مسئله را در نظر داشته باشید که قرار است این دستگاه چند سالی هم در اختیار شما باشد.

دلیل دیگر آن این است که دستگاه با عمر ۵ سال به بالا قادر به اجرای روان نرم افزار های جدید نیست. از همین جهت توصیه می شود اگر با نرم افزار خاصی کار می کنید حتما قبل از خرید لپ تاپ دست دوم بررسی کنید که نرم افزار شما به چه سخت افزاری نیاز دارد.

برای تشخیص سال تولید دستگاه می توانید به نسل CPU آن توجه کنید. متاسفانه باور غلطی بین کاربران وجود دارد که معتقد هستند یک پردازنده Core i۷ از هر نسلی که باشد یک پردازنده قوی است. باید گفت که یک پردازنده نسل ۲ یا ۳ و یا ۴ اینتل از نوع Core i7 حدود ۸ یا ۹ سال قبل، یک پردازنده قوی محسوب می شدند. اکنون این پردازنده شاید به سختی قدرت اجرای یک نرم افزار ساده امروزی را داشته باشد. امروزه لپ تاپ هایی با نسل ۱۱ پردازنده های اینتل در بازار موجود هستند.

* از پشتیبانی سیستم عامل اطمینان حاصل کنید.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه موردنظر شما از چه سیستم عامل هایی پشتیبانی می کند.

* از سالم بودن کیبورد و تاچ پد غافل نشوید.

پر کاربرد ترین قسمت های لپ تاپ بی شک این دو گزینه هستند. از قسمت هایی که کمتر به آن توجه شده است ولی توصیه می شود به آن دقت کنید بررسی تاچ پد و کیبورد لپ تاپ دست دوم منتخب می باشد. حتما قبل از خرید، تاچ پد لپ تاپ موردنظر را با چند کلیک راست و چپ امتحان کنید.

در مورد صفحه کلید هم باید دقت خاصی به خرج دهید. می توانید برنامه ورد را باز کنید و تمامی کلید ها را جهت بررسی از سلامتشان چند بار امتحان کنید تا هم از کیفیت ضربه پذیری آن اطمینان حاصل کنید و هم از عملکرد هر کدام از آن ها.

همچنین می توانید از وب سایت keyboardtester استفاده نمایید. این وب سایت صفحه کلیدی مجازی را در اختیار شما می گذارد که با فشردن هر دکمه از صفحه کلید به رنگ سبز نمایش داده می شود که نشان دهنده سلامت آن کلید است.

برندهای پیشنهادی برای خرید لپ تاپ دست دوم

برای خرید لپ تاپ های استوک برند های مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام نسبت به خواسته و نیاز شما ویژگی های متفاوتی ارائه می دهند و شما برای انتخاب به چندین عوامل باید دقت کنید.

از جمله بررسی سابقه عملکرد برند، قطعات قابل تعمیر و داشتن قابلیت ارتقا دادن، نظر کاربران و استفاده از تجربیات دیگران و همچنین قیمت آن. بین برند های موجود در بازار می توان به دل، لنوو، ماکروسافت اشاره کرد که فروشندگان معتبر لپ تاپ های استوک هم نیز این برند ها را به خریداران خود معرفی می کنند.

لپ تاپ سرفیس بوک 1 Microsoft Surface Book 1 LAPTOP

لپ تاپ سرفیس بوک ۱ می تواند یک انتخاب به صرفه باشد که دارای سخت افزار قدرتمندی می باشد. این سیستم دارای پردازنده Core i5-6300U و حافظه ۱۲۸ گیگ SSD و همچنین دارای رم ۸ گیگ می باشد. صفحه نمایش آن سالم و ۱۳.۵ اینچ است که نسبت به نیاز شما می تواند کاربردی باشد. این محصول مورد تایید کارشناسان فنی ctbkala قرار گرفته است و دارای بدنه تمیز با قطعات سالم می باشد.

لپ تاپ لنوو مدل mt2036-Lenovo G500

این یک سیستم اقتصادی و مناسبی است که نیاز شما را برطرف می کند. دارای پردازنده i5-7300U و رم ۸ گیگ می باشد. این محصول مجهز به دو باتری مجزا است که از نظر فنی و مهندسی توسط کارشناسان ما چک شده و مورد تایید می باشد.

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مهم و ارزشمند خرید لپ تاپ دست دوم را عنوان کنیم. اگر بتوانید این مدل خرید ها را حضوری انجام دهید تا بتوانید با خیال راحت بخش های مختلف آن را بررسی کنید که حدودی از سلامت دستگاه انتخابی خود اطمینان حاصل فرمایید، خیلی بهتر است.

همچنین از آن جا که خرید لپ تاپ دست دوم می تواند کمی برایتان دشوار باشد، می توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *