راهنمای خرید

راهنمای خرید لوازم کوهنوردی

بنر خرید

اگر یک کوهنورد تازه کار هستید، حتما اولین سوالی که قبل از صعود به کوه دارید این است که «چه وسایلی را همراه خود بیاورم». انتخاب هوشمندانه لوازم کوهنوردی اصول خاصی خودش را دارد. کوهنوردی یک ورزش سخت و چالش برانگیز هست. اگر میخواهید هنگام صعود کوه، دغدغه ی کمتری داشته باشید بهتر هست که راجع به لوازم و تجهیزات کوهنوردی اطلاعات بیشتری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به ضروری ترین لوازمی که باید به عنوان یک کوهنورد همراه خود داشته باشید بپردازیم. تا آخر مقاله همراه ما باشید.

معرفی کامل لوازم کوهنوردی

لوازم کوهنوردی شامل طیف گسترده ای از تجهیزات است که بسته به کوهنوردی گروهی و کوهنوردی انفرادی میتواند متفاوت باشد. تجهیزات و لوازم کوهنوردی شامل، لباس، لوازم کمپینگ، لوازم پخت و پز، تجهیزات شخصی و بهداشتی، لوازم الکترونیکی و تجهیزات حیاتی میباشد.

تجهیزات حیاتی پوشاک

1. لباس کوهنوردی:

توصیه شده که 3 دست لباس همراه خود داشته باشید، 1 دست لباس مخصوص صعود به کوه، 1 دست برای کمپ در کوه و دست دیگر برای پایین آمده از کوه. البته اگر در فصول سرد به کوه صعود میکنید بهتر است ژاکت و بارانی هم در لوازم کوهنوردی خود استفاده کنید

2. کفش مخصوص کوهنوردی:

کفش کوهنوردی یکی از مهم ترین وسایل کوهنوردی میباشد. با توجه به آب و هوا و فصل صعود، انتخاب کفش متفاوت است؛ اگر در زمستان صعود میکنید بهتر است از کفش های ضد آب و یخ شکن را انتخاب کنید. اگر در بهار و تابستان صعود میکنید، کفش باید سبک و خنک باشد از طرفی در مقابل اصطکاک و سختی راه از شما و پاهایتان محافظت کند.

3. کوله پشتی کوهنوردی:

کوله پشتی کوهنوردی در مقایسه با کوله پشتی معمولی باریک تر هست و معمولا ضدآب میباشد. اگر کوله پشتی شما استاندارد نباشد، علاوه بر اینکه سرعت شما را کم میکند ممکن است به کمر و ستون فقرات شما آسیب وارد کند. پس سعی کنید یک کوله پشتی باکیفیت تهیه کنید

4. عصای کوهنوردی:

یکی از وسایل کوهنوردی که هم در تابستان و هم در زمستان کاربرد دارد، عصای کوهنوردی میباشد. نقش عصای کوهنوردی این است که در حفظ تعادل صعودکننده کمک میکند و از طرفی فشار کمتری را به کمر شما وارد میکند. عصای کوهنوردی بهتر است که مجهز به قطب نما باشد. خیلی از عصاهای کوهنوردی موجود در بازار از جنس پلاستیک هستند، سعی کنید هرگز از این نوع استفاده نکنید و به جای آن از عصای کوهنوردی با جنس آلومنیوم استفاده کنید تا هم از خودتان محافظت کنید و هم طول عمر بیشتری داشته باشد. یکی از بهترین عصاهای کوهنوردی موجود در بازار، عصای کوهنوردی آل نیکو است. این عصا مجهز به گل یخ میباشد، اگر در زمستان به قله صعود میکنید، داشتن گل یخ کمک میکند تا یخ های راه را به راحتی بشکنید. همچنین مجهز به مچ بند و قطب نما هم میباشد. جهت خرید این محصول کلیک کنید.

5. عینک کوهنوردی:

اگر قصد دارید از چشمان خود در برابر اشعه های مضر خورشید، گردوغبار و سرما محافظت کنید، حتما یک عینک مناسب تهیه بفرمایید. تمامی کوهنوردان حرفه ای از عینک مخصوص استفاده میکنند.

6. ماسک کوهنوردی:

فقط حمله به قله خطرناک نیست، بلکه اگر در تماس مستقیم با هوای بالای کوه باشید در معرض خطر هستید، به این دلیل که هوای موجود در ارتفاعات از اکسیژن کمی برخوردار است. کوهنوردان در معرض بیماری های ریوی نظیر آسم روبرو هستند، یکی دیگر از مشکلات سرفه های زیاد و خطرناک در ارتفاعات است. یکی از لوازم کوهنوردی که به شدت میتواند برای جلوگیری از خطرات اکسیژن کم مفید باشد، استفاده از ماسک کوهنوردی است، وجود یک ماسک کوهنوردی کمک میکند تا هوای خروجی گرم و مرطوب شود.  استفاده از ماسک کمک میکند تا در وضعیت های مرگبار و سرد هم گرما کافی ایجاد شود.

یکی از بهترین ماسک های کوهنوردی، ماسک طوفان آگما است. این ماسک قابلیت کشسانی و کاپ جلوی آن قابلیت تغییر را دارد. ماسک کوهنوردی آگما شما سر و صورت را در برابر باد و سرما و گرد و غبار حفظ می کند. همچنین شما را از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری میکند. بهترین گزینه برای استفاده کوهنوردان است زیرا می‌تواند بهترین محافظ صورت و مجاری تنفسی باشد. طراحی این ماسک باعث شده است که پرکاربردتر باشد چرا که قسمت جلویی آن، که محافظ صورت بوده، متحرک و قابل تنظیم است. جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

تجهیزات کمپینگ

اگر قصد دارید مدتی در قله بمانید و کمپینگ کنید، لوازم کوهنوردی که باید با خود حمل کنید متفاوت است. در زیر به بررسی وسایل کمپینگ میپردازیم

1. کیسه خواب:

کیسه خواب یکی از بهترین وسایل کوهنوردی است. یک کیسه خواب باید جنس مرغوب و درجه یکی داشته باشد تا شما را در برابر سرما و آسیب ها محافظت کند، از طرفی باید نرم هم باشد تا بتواند خواب خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد. اجزای تشکیل دهنده کیسه خواب، شامل لایه بیرونی، لایه درونی و مواد پرکننده هست. بسته به کیفیت کیسه خواب این مواد میتواند از جنس پر، پلاستیک یا ابر باشد.  

2. چراغ قوه و هدلایت:

اگر قصد دارید توقف شبانه در دل طبیعت داشته باشید مسلما یکی از بهترین وسایل کوهنوردی، چراغ قوه است، هدلایت نسبت به چراغ قوه دارای برتری هست زیرا روی سر نصب میشود، و دستتان کاملا ازاد هست، دراین صورت میتوانید غذا درست کنید.

بهتر است از هدلایت های سبک استفاده کنید تا احساس سنگینی به شما دست ندهد.

از هدلایتی استفاده کنید که دارای نور چند حالته است حالت پرتو نور زیاد را هنگام راه رفتن روشن کنید، حالت پرتو نور کم را هنگام پخت و پز فعال بفرمایید.

هدلایت خوب باید ضدآب باشد تا در برابر آب مقاومت کافی را داشته باشد.

پیشنهاد سی تی بی کالا به شما

دیدگاهی در مورد “راهنمای خرید لوازم کوهنوردی

  1. zahra گفت:

    طول عمر باطری چراغ قوه هاتون چقدره؟

    1. کارشناس تولید محتوا گفت:

      سلام و درود
      بستگی به چراغ قوه انتخابی شما و نوع باطری دارد و متغیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *